Het was een experiment vorige week: een online intervisiebijeenkomst met muziekdocenten. Al langer willen VLS-leden graag ideeën en tips met elkaar uitwisselen, dat is natuurlijk een belangrijke activiteit als je samen een vereniging bent. Maar vanwege drukte of lange reistijd blijkt het in de praktijk altijd lastig dit voor elkaar te krijgen. Doordat we bij de VO-helpdesk in korte tijd dezelfde vragen kregen over schoolexamens en PTA’s kunst muziek dachten we, nu we allemaal heel handig zijn met online videomeetings, waarom niet online? En met succes! Het resultaat was een nuttige en informatieve bijeenkomst.

Hoe laat je kunst (muziek) goed bij kunst (algemeen) aansluiten in je lessen? Welke muziektheorie is belangrijk om in je SE op te nemen? Hoe kun je bij kleine klassen handige combi’s maken? Hoe vertaal je het examenprogramma naar een PTA? Al deze vragen kwamen gisteren langs in de online intervisiebijeenkomst. In korte tijd kregen we een mooi aantal muziekdocenten bij elkaar om hierover in gesprek te gaan. Waar de ene muziekdocent vooral luisterde omdat hij/zij binnenkort het examenvak op school gaat opzetten, wilden andere muziekdocenten juist ervaringen uitwisselen en problemen delen waar ze in hun praktijk tegenaan liepen.

Ik vond het fijn vanmiddag, veel herkenbaarheid en super fijn om met collega’s die ook nieuwe stijl geven ervaringen uit te wisselen. Ik zou ook erg graag een keer willen sparren over beoordelen van praktijkopdrachten, zaken die genoemd worden als proces, ontwikkeling en dergelijke daar loop ik ook tegenaan. Mag van mij op korte termijn!
— één van de aanwezige muziekdocenten

Van de bijeenkomst is een verslag gemaakt dat voor iedereen gratis beschikbaar is.

Verslag intervisiebijeenkomst 200611.pdf

Vervolgbijeenkomst VO

Op donderdag 25 juni van 15.30-17.00 uur staat een vervolgsessie gepland, wederom vindt deze sessie online plaats. Als je niet aanwezig was bij de eerste is het geen probleem als je nu wel aansluit. De docenten van vorige sessie hebben al twee onderwerpen genoemd die dan ter sprake gaan komen:

  • Hoe zet je een examenconcert op en wat laat je leerlingen zelf doen?
  • Hoe beoordeel je zang- en musiceervaardigheden en in hoeverre speelt het proces een rol?
  • Hoe spreid je je PTA over meerdere jaren en hoe verdeel je dat? Is dat voor havo/vwo anders dan voor mavo?

Via onderstaand formulier kun je je aanmelden voor de intervisiebijeenkomst van 25 juni. Het is ook mogelijk om suggesties voor onderwerpen te doen die je wilt bespreken. Naast bovenstaande twee onderwerpen zullen we kijken of er genoeg tijd is om alle suggesties een plek te geven tijdens de bijeenkomst of dat we er een keuze in gaan maken.

Ook een intervisiebijeenkomst voor muziekdocenten PO

Ook voor muziekdocenten in het basisonderwijs organiseren we een intervisiebijeenkomst. Docent en liedjesschrijver Jeroen Schipper is aanwezig om mee te denken en te praten. Heb je ideeën over een onderwerp dat je wilt bespreken? Geef het in onderstaand formulier aan. We hopen dat de intervisiebijeenkomsten voor het basisonderwijs net zo inspirerend zullen worden als de VO-bijeenkomst. De online intervisiebijeenkomst voor muziekdocenten PO vindt plaats op donderdag 2 juli van 15.30 – 17.00 uur.

Deelname is gratis.

Het is niet meer mogelijk om aan te melden.