Inspiratie nodig voor het nieuwe schooljaar?
Ik zal mij eerst even voorstellen voordat ik los ga in deze eerste blog. Ik ben Nadia Anne Molenaar en ik ben sinds 2010 muziekdocent in de boven- en onderbouw van zowel Mavo als Havo. Naast mijn baan heb ik privé zangles en groepszangles gegeven op verschillende (basis)scholen. Naast het lesgeven ben ik content creator, zangeres en songwriter. In 2017 heb ik een EP uitgebracht ‘I’ll be outside’. Deze is te vinden op Spotify. Naast dat ik lid ben van de VLS, doe ik sinds kort ook (een deel van) de content, waaronder het schrijven van blogs.
Verder houd ik van kanoën, wandklimmen, hiken, vuurtje maken, gek doen op Lowlands en dansen in de regen.
Groetjes, Nadia Anne!
Elke zomervakantie krijg ik weer ruimte in mijn hoofd om na te denken over hoe de muzieklessen nog gestroomlijnder kunnen. Zo denk ik na over de indeling van mijn klaslokaal, begin van mijn lessen en hoe mijn leerlingen beter gaan samenspelen. In deze blog ga ik kort in op drie dingen die hieraan bijdragen.
1. Indelen van je klaslokaal
“Laat het Tetrissen maar beginnen!”
Aan het begin van elk schooljaar, ook tijdens, kijk ik naar de beste indeling voor mijn lokaal. Hoe zet ik de stoelen, tafels, keyboards en andere instrumenten. Een andere indeling zorgt voor een frisse wind voor zowel jezelf als de leerlingen. Voordat je alle stoelen, tafels en instrumenten in je lokaal gaat verschuiven, kijk eens naar de website floorplanner.com. Je kunt op deze website de afmetingen van je lokaal invoeren, inclusief de gekke hoeken, en daarna indelen met zowel (school)meubels als instrumenten. Het werkt verder heel simpel en is gratis. Laat het Tetrissen maar beginnen!
2. Een begintaak
“Het mooiste aan deze begintaak was dat ik na het klappen niet meer om stilte hoefde te vragen…”
Tijdens de opleiding ‘Teach like a Champion’ heb ik een begintaak gemaakt en ingezet in al mijn klassen met succes. Een begintaak is een korte warming-up die leerlingen zonder instructie of aanwijzingen kunnen maken/doen aan het begin van de les. Zo krijgen de leerlingen geen kans om te lang bezig te zijn met het pakken van hun spullen en te gaan zitten. Deze begintaak is makkelijk klaar te zetten tijdens een les wisseling, zodat de les bij binnenkomst al meteen kan beginnen.
Als begintaak ben ik met de leerlingen ritmes gaan klappen. Ter voorbereiding kun je het bovenstaande filmpje inkorten. Maak, bijvoorbeeld, een schermvideo en bewerk deze in iMovie. Voor de beginners kun je het filmpje van 1.25 min tot 2.48 min op repeat zetten. Bij gevorderden kun je dit doen vanaf 2.48 min.
Als de leerlingen binnenkomen sta je als docent bij de deur. Vertel de leerlingen meteen bij binnenkomst dat ze hun spullen moeten pakken en de ritmes moeten gaan proberen na te klappen. Je kunt deze instructie ook op het bord schrijven, zodat je bij binnenkomst alleen maar naar het bord hoeft te wijzen. Als alle leerlingen binnen zijn loop je naar voren en klap je een ronde met de leerlingen mee. Zo kun je de leerlingen een voorbeeld geven en waar nodig aanmoedigen. Na het klappen evalueer je kort met de klas.
In de lessen erna deden de meeste leerlingen al meteen wat er van ze verwacht werd. Het mooiste aan deze begintaak was dat ik na het klappen niet meer om stilte hoefde te vragen maar meteen met de les kon starten.
Een eigen begintaak maken? Zorg dat het een relatief simpele en korte opdracht is. Als de leerlingen vragen gaan stellen, is de opdracht te moeilijk.
3. Samenspelen
“Laat duidelijk aan de kids zien wat de bouwstenen zijn van een popsong”
De website/app https://solfeg.io kun je zowel op je computer als op een iPad en smartphone gebruiken. Het laat duidelijk de bouwstenen van een popsong zien. Tijdens het afspelen zie je de vorm van het lied, de zangmelodie, de akkoorden en de tellen in de maat ‘meelopen’. Rechtsboven kun je aangeven op welk instrument je de akkoorden wilt zien. Je kunt ook kiezen welke instrumenten je uit het afspelende lied wel of niet wilt horen. Er zijn in totaal 49 gratis songs beschikbaar. Je kunt een docentenaccount aanmaken en de nummers via een scherm laten afspelen voor de leerlingen. Je kunt in een docentenaccount ook leerlingen uitnodigen, zodat ze zelf op onderzoek uit kunnen gaan.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad. Heb je nog aanvullingen, vragen, suggesties of vond je het gewoon een leuke blog? Laat dan hieronder een reactie achter!
Collega’s uit Regio Noord; ik hoop dat jullie vandaag een fijne start hebben gemaakt met het nieuwe schooljaar!
Nog geen reacties
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Geef een antwoord