Wat vind jij van het advies Schnabel?
Moet er o.a. een kerncurriculum met keuzeonderdelen voor scholen komen? Welke vaardigheden en vakken verdienen daarin een prominente plek? Is meer samenhang tussen vakken nodig? Moet persoonsvorming meer aandacht krijgen? En hoe werkbaar zijn deze veranderingen? Laat weten hoe jij daarover denkt! Woensdag 22 juni van 20.00 tot 21.00 uur starten de (online) gesprekken.
Afgelopen januari bracht de Commissie Schnabel advies uit over hoe het primair en voortgezet onderwijs er in 2032 uit zouden kunnen zien. Veel leraren waren echter niet op de hoogte van het advies of voelden zich er niet bij betrokken. De Onderwijscoöperatie heeft daarom met de staatssecretaris afgesproken eerst verdiepende en verbredende gesprekken met leraren te voeren voordat een nieuw curriculum kan worden opgesteld. De gesprekken vinden vooral via digitale media plaats.
Ook komen er focusbijeenkomsten, gesprekken op school en een slotdebat op het Lerarencongres op 8 oktober. De Onderwijscoöperatie organiseert dat samen met haar lidorganisaties FvOv, CNV Onderwijs, BON, AOb en PVVVO. De opbrengst van deze gesprekken wordt bekend gemaakt op Onderwijscoöperatie.nl en op 1 november als advies aan de staatssecretaris aangeboden.
Praat mee!
De eerste online discussie vindt plaats op woensdag 22 juni 2016 van 20.00 tot 21.00 uur.
De discussie gaat dan over de vraag of het advies van Schnabel de juiste richting geeft voor een nieuw curriculum. Na de zomervakantie vindt een tweede serie online gesprekken plaats over de vraag wat leraren hiervoor nodig hebben.
De FvOv-onderwijsvakorganisaties zullen waarschijnlijk zelf ook bijeenkomsten organiseren.
Meld je hier aan voor het eerste, digitale gesprek op 22 juni 2016.
Persbericht Overheid, 7 juni 2016: Verdieping Onderwijs2032 van start
Mijn naam is Johan ‘t Hart, muziekdocent op het PNC en tevens initiator van de Stichting Rapucation.
Onlangs stond er een artikel in Kunstzone van Evert Bisschop Boele. Evert is Lector aan het conservatorium van Groningen. Zijn artikel pleit voor ideosyncratisch muziekonderwijs: onderwijs dat aansluit op de belevingswereld van het kind. Ik mailde Evert dat ik precies volgens zijn ideeën mijn lespraktijk had ingericht.
Wij hebben contact gehad en via een andere weg kreeg ik ook contact met het Conservatorium van Groningen. Allerd van den Bremen heeft voor Rapucation een aantal voorstellingen in het muziekgebouw aan het IJ georganiseerd. Allerd ontmoette Kees van der Meer, docent schoolmuziek aan het Conservatorium van Groningen. Allerd werd door Kees uitgenodigd om een lezing te houden over Rapucation. Dat alles heeft nu geleidt tot een opmerkelijk initiatief.
Kees van der Meer gaat onderzoek doen naar de effecten van mijn manier van lesgeven. Hij krijgt daarvoor een 0.1 aanstelling. Evert stuurt het onderzoek aan.
Wat doe ik precies in mijn lessen? Dit jaar startte ik met het aanbieden van 25 onderwerpen. De leerlingen mochten zelf kiezen en aan het werk gaan. Dat ik dit waagstuk aandurfde heeft te maken met mijn geavanceerde vorm van klassenmanagement waarbij ik al vaker iedereen iets anders liet doen. Het jaar is bij mijn school ingedeeld in vier blokken. De eerste twee blokken vroeg ik alleen aan de leerlingen of ze hun tijd goed wilden besteden. Geen gezamenlijke toetsen!
In de laatste twee blokken heb vroeg ik de leerlingen of ze presentaties wilden houden. Vrijwel alle leerlingen presenteren iets. Opvallend is dat men na de presentatie gewoon doorwerkt! Ook thuis gebeurt er van alles. Ouders merken dat hun kind een uitlaatklep heeft gevonden die voor de gezondheid van het kind bevorderd.
Het onderzoek dat Kees van der Meer gaat uitvoeren, is de opmaat voor de publicatie van een artikel in het blad kunstzone en het schrijven van een boek door Evert Bisschop Boele over het onderwerp ideosycratisch muziekonderwijs.
Graag zou praat ik mee op 22 juni.
Met vriendelijke groeten,
Johan ‘t Hart